Frågor och svar (FAQ)

Här hittar du mer information, bakgrund till projektet och kanske svar på dina vanligaste frågor.

Vad betyder alla siffror?

Den stora siffran i grå ruta är genomsnittsbetyget, "overall", från Ratebeer. Fetstilad mindre siffra efter priset är antal exemplar i landet vid senaste saldoimporten och plus eller minus är förändringen från gårdagen.

Varför finns inte ölet som jag letar efter?

Det kan finnas olika anledningar. Troligen har det släppts i ett nyhetssläpp som Systembolaget gör några gånger per år, då man lovar att ta in ölet fortlöpande utan att det säljer slut. Det kan också bero på våra personliga val och avvägningar för systemet som sådant, då vi inte kan eller vill bevaka allt. Främst finns denna tjänst till för att bevaka tillfälliga lanseringar i sortimentet. Vi bevakar oftast inte lokalt & småskaligt.

Varför är vissa namn överstrukna?

Det betyder att vi inte bevakar dem längre, troligen för att de är så gamla att de sålt slut. Du kan ändå titta på dem och om de ingår i de senare släppen se historiska data om försäljningen.

Varför finns så få betyg och länkar till Beeradvocate på de senaste produkterna?

Det är mindre arbete för oss att bara länka till en sajt. Dessutom har Ratebeer bättre täckning och betygsättning på öl från Norden och Europa.

Hur ser jag statistik för en produkt i en enskild butik?

Gå in på produkten och klicka på den länkade saldo-siffran vid butiken. Eller tvärtom, gå in på butiken och klicka på siffran vid produkten. Ett diagram och ett antal av de senaste importerade saldona visas i en popup.

Hur funkar "Din butikslista"?

Vi använder cookies för att hålla reda på din lista. Därför kan den se olika ut beroende på vilken dator du använder, då cookien är kopplad till webbläsaren. Du kan lägga till butiker i din lista genom att klicka på plus-ikonen när du söker fram en butik.

Lagersaldon uppdateras för en viss butik, men den butiken har lagts ner. Och den nya butiken saknas!

Detta beror på att Systembolaget återanvänder interna nummer på butiker. Vi hanterar inte detta optimalt. Kontakta oss gärna och berätta vilken butik det gäller så ordnar vi det manuellt.

Har ni något API som man kan använda?

Ja, vi har ett nytt som ger JSON-data som inkluderar grunddata om produkter och lagersaldon. Det gamla XML-API:et uppdateras inte längre. Läs mer på vår sida om vårt JSON-API.

Bevakar ni produkter i beställningssortimentet och lokala produkter?

I viss mån gör vi det. För tillfället bevakas inte nya produkter i lokala sortimentet per automatik men vi funderar på att göra det.

Hur räknar ni ut minus eller plus i kanten på lagersaldona?

Det gör vi genom att jämföra gårdagens siffror med de senast hämtade. Ibland kan det bli fel, då Systembolagets webbplats inte svarar eller siffrorna helt enkelt är fel. Då ser det ut som det kommit in nya fastän så inte är fallet.

Har ni någon app till iPhone, Android eller Windows Phone?

Ingen app just nu, men våra webbsidor är anpassade till mobiler. Surfar du in på samma webbadress på din mobil får du upp ett anpassat gränssnitt. Om du själv gör appar eller känner någon som gör det, kan ni såklart använda vårt API som innehåller samma data som vi har på webbsidorna.

Varför finns det inte bilder på alla produkter?

Vi hämtar bilderna från Systembolaget. Om de inte har någon bild, har vi ingen bild. Vi lägger inte in bilder manuellt. Så enkelt är det.

Ibland syns ingenting i statistiken för en gammal produkt, som om den aldrig bevakats?

För riktigt gamla produkter har vi inte längre kvar data i databasen, även om själva produkten ligger kvar på webben. Tidigare var vi tvungna att ta bort gammal data för att göra systemet snabbare. Datan finns dock uppbackad så om någon mot förmodan vill ta del av den kan vi leverera den.

Varför gör ni det här?

Av olika anledningar. Främst för att vi kan. Men också för att vi inte är nöjda med interaktionen på Systembolagets webbplats och för att vi inte förstår hur ett statligt bolag som ägs av oss skattebetalare inte kan leverera ett öppet API (nej, en Excel-fil eller länkar till XML-datafiler utan uppgifter om lagersaldon är inte nog) som alla kan använda för att hantera eller presentera datan som man vill. Systembolaget har visserligen ett känsligt uppdrag och det finns begränsningar i hur man kan kommunicera om produkter. Men det är bara så länge vi medborgare har förtroende för dem som de får fortsätta agera. Se bara hur t ex SMHI som tidigare fått hård kritik för sitt sätt att stänga inne data till slut har gjort avbön och lovar släppa data fri med ett öppet API.

Tillfälliga ölnyheter den 17 februari

Tillfälliga ölnyheter den 3 februari