Systembevakningsagenten

Bevakar ölsläppen på Systembolaget


FAQ

Frågor och svar

Här hittar du mer information, bakgrund till projektet och kanske svar på dina vanligaste frågor.

Vad betyder alla siffror?

Den stora siffran är hur många exemplar totalt det finns. Siffrorna i närheten eller i tabeller med röd eller grön pil är förändringen i exemplar från gårdagen.

Varför finns inte ölet som jag letar efter?

Det kan finnas olika anledningar. Troligen har det släppts i ett nyhetssläpp som Systembolaget gör några gånger per år, då man lovar att ta in ölet fortlöpande utan att det säljer slut. Det kan också bero på våra personliga val och avvägningar för systemet som sådant, då vi inte kan eller vill bevaka allt.

Det kan finnas en anledning till: namnet är felstavat av Systembolaget. Ibland hinner vi inte kolla och korrigera det som är fel och sådana misstag kan då slinka med.

Varför är vissa produkter överstrukna?

Det betyder att vi inte bevakar dem längre, troligen för att de är så gamla att de är slut hos leverantören. Du kan ändå titta på dem och om de ingår i de senare släppen se historiska data om försäljningen.

Varför finns inga betyg och länkar till Beeradvocate eller Ratebeer längre?

Det visade sig för arbetsamt att underhålla, när deras sajter ändrades.

Hur ser jag försäljningsstatistik för en produkt i en viss butik?

Gå in på produkten och klicka på stapeldiagrammet till höger om saldo-siffran. Ett diagram med de senaste importerade saldona visas direkt under butikens adress.

Lagersaldon uppdateras för en viss butik, men den butiken har lagts ner. Och den nya butiken saknas!

Detta beror på att Systembolaget återanvänder interna nummer på butiker. Vi hanterar inte detta optimalt. Kontakta oss gärna och berätta vilken butik det gäller så ordnar vi det manuellt.

Har ni något API som man kan använda?

Ja, vi har ett JSON-API som inkluderar olika data om produkter och lagersaldon.

Hur räknar ni ut minus eller plus på lagersaldona?

Det gör vi genom att jämföra dagens saldon med gårdagens. Det är dock en fingervisning och är inte en exakt siffra, där minus betyder försäljning och plus betyder inleveranser. Ponera att produkt X har 50 i saldo en dag. Nästa dag har den 65. Det blir +15, men vi kan inte veta om det egentligen rör sig om +12 inlevererade och -3 sålda. Vi skulle kunna gissa oss fram, då +15 är en ojämn leveranssiffra, kanske är det snarare +12. Men vi vet inte.

Har ni någon app till iPhone eller Android?

Nej, våra webbsidor fungerar lika bra i mobilen som på desktop. Det enda som saknas i mobilen är länkar till vissa diagram, som ändå blir för kompakta att visa i en mobil.

Vad använder ni för att göra diagrammen?

Vi använder ett Javascriptbibliotek som heter Chart.js.

Varför finns det inte bilder på alla produkter?

Vi hämtar bilderna från Systembolaget. Om de inte har någon bild, har vi ingen bild. Vi lägger inte in bilder manuellt. Så enkelt är det.

Ibland syns ingenting i statistiken för en gammal produkt, som om den aldrig bevakats?

För riktigt gamla produkter har vi inte längre kvar data i databasen, även om själva produkten ligger kvar. Tidigare var vi tvungna att ta bort gammal data för att göra systemet snabbare. Den finns dock uppbackad så om någon vill ta del av den kan vi leverera den. Du kan se längst ner på sidan vilket som är det tidigaste saldodatumet för tillfället.

Jag har en annan fråga, hur kommer jag i kontakt med er?

Vi svarar bara på frågor via Facebook Messenger för tillfället. Använd funktionen i sidfoten, klicka på Messages. Du måste ha ett Messenger-konto.

13 april 2021, 14 st
4 maj 2021, 12 st (säljstart om 21 dagar)
3 maj 2021, 155 st (säljstart om 20 dagar)
27 april 2021, 6 st (säljstart om 14 dagar)
23 april 2021, 3 st (säljstart om 10 dagar)
20 april 2021, 11 st (säljstart om 7 dagar)
12 april 2021, 1 st
7 april 2021, 13 st
6 april 2021, 168 st
23 mars 2021, 11 st
16 mars 2021, 12 st
15 mars 2021, 73 st
11 mars 2021, 5 st
9 mars 2021, 14 st
2 mars 2021, 15 st